Hvilke kundebehov skal nettsiden dekke?
Starten på et nettsideprosjekt bør få deg til å tenke over hvilke kundebehov du skal dekke.
Dine behov kan dreie seg om spesifikke funksjoner du gjerne vil ha, for eksempel muligheten for kunder til å kjøpe dine produkter eller tjenester på nettet. Kanskje en chat-mulighet så kundene dine kan få rask respons fra kundeservice?
Uansett hvilke funksjoner du ønsker deg, det viktigste er tydelighet. Med klart definerte behov, skaper du en felles forståelse. Vær forberedt på å diskutere dine behov med webdesigneren, så kan han hjelpe deg med å finne ut hva som er mulig innenfor ditt budsjett.
Noen ganger har du kanskje en idé som ikke lar seg gjennomføre på dine nye nettsider. En god designer vil la deg få vite det, og foreslå alternative løsninger. Husk at han vil gjøre deg fornøyd, så det er viktig å ha en åpen diskusjon rundt funksjonalitet og muligheter.
TIPS: Lag en liste med fem nøkkelfunksjoner som du gjerne vil se på dine nye nettsider. Det skader ikke å ta en titt på hva dine konkurrenter gjør heller … du vil jo gjerne gjøre det bedre enn dem, ikke sant?
En annen ting som er viktig å tenke på når behovsavklaringen gjøres, er å tenke på at dine behov og kundens behov noen ganger kan være to helt forskjellige ting.
Dine nettsider er ikke for “deg” som et individ, det er for dine kunder og potensielle kunder som vil bruke nettsiden. Det er helt ok om du ikke liker en spesiell farge eller funksjon, men ta deg tid til å tenke over målgruppen din og hva de vil like.
TIPS: Prøv å beskrive med én setning hvordan den perfekte nettsiden vil få ditt publikum til å føle/tenke/handle.
Det kan være krevende å sette seg inn i tankegangen til målgruppen din. Som mennesker har vi alle ulike personligheter, ønsker og behov. Det kan være nyttig å snakke med noen eksisterende kunder og spørre dem hva som gjorde at de handlet med akkurat din bedrift og hva som vil påvirke deres kjøpsbeslutninger i fremtiden.