Brukeropplevelse er et stort tema, men her er fem ting som en besøkende bør kunne gjøre når de kommer inn på nettsiden din:
- Forstå budskapet ditt – Du har omtrent fem sekunder til å fange oppmerksomheten til en besøkende når de kommer inn på siden din. Din USP (unik salgspitch) bør forklare hva du gjør og hvem du gjør det for, og hvorfor den besøkende skal velge deg fremfor konkurrenten din. Den besøkende trenger å få bekreftet at de er på rett sted.
- Enkelt kontakte bedriften din – Enten du vil motta forespørsler via telefon, e-post eller et (pent) utformet papirfly så må du ha klare og tydelige kontaktdetaljer på alle sidene som nettsiden din består av.
- Enkelt navigere rundt på siden din – Navigeringen bør være intuitiv og enkel å bruke, så besøkende lett kan surfe rundt på sidene og engasjere seg i innholdet.
- Følge en tydelig “Call to action» – Hver enkelt av sidene på nettsiden din bør ha nytteverdi for dine besøkende. Om du ønsker å generere forespørsler fra nettsiden din, så kan for eksempel din CTA (Call to action) være et kontaktskjema eller en knapp som leder til siden med kontaktinformasjonen.
- Analysere tillitsfaktorer – En potensiell kunde vil være noen som ikke stoler på deg enda. Å bygge tillit med elementer som utmerkelser, samarbeidspartnere, sertifikater, studier, garantier, anmeldelser og tilbakemeldinger kan bygge tillit fra de besøkende sitt synspunkt.
Ta en titt på nettsiden din og gå gjennom punktene ovenfor. Er nettsiden din enkel å bruke for de besøkende?