Uansett hvordan du bruker internett, på et eller annet tidspunkt i løpet av dagen vil du komme borti betalt markedsføring. Disse annonsene er laget av en bedrift eller bedriftens markedsføringsteam, målrettet for en bruker som stemmer med din egen internettprofil.
Betalt markedsføring er en stor industri og har vært det i mange år. Nå for tiden kaller vi det ofte PPC (Pay Per Click) som betyr “betal per klikk”, siden vi betaler hver gang en kunde klikker på annonsen vår.
Det finnes mange ulike årsaker til å markedsføre seg på nettet. Dette spenner fra det åpenbare med å selge et produkt, til å skape oppmerksomhet eller bygge en merkevare.
Kundene vil være på ulike stadier i kjøpsprosessen, og dette bunner i hvor oppmerksomme de er på problemet sitt … problemet som ditt produkt vil løse.Du bør benytte ulike strategier og budskap basert på hvilken type kunder du har og hvor de er i kjøpsprosessen.
Funker betalt annonsering?
Du har kanskje testet ut PPC-markedsføring for din egen bedrift? Sannsynligvis fikk du ingen stor fortjeneste fra den investeringen, eller kanskje fikk du ikke noen salg i det hele tatt?
Det er helt ok! Måten som Google og Facebook setter opp sin PPC-markedsføring på, gjør at det er veldig enkelt å bruke penger og komme i gang. Men om du ikke setter opp riktig målgruppe og riktig budskap, vil du raskt bruke opp budsjettet ditt uten å få valuta for pengene.
Les videre for å finne ut:
- Hvordan velge riktig produkt eller tjeneste å markedsføre
- Hvordan rette budskapet mot riktig målgruppe
- Hvordan holde styr på budsjettet
- Hvordan utforme en flott annonse
- Viktigheten av landingssiden din
Gjennom veiledningen vil vi fokusere hovedsakelig på Google og Facebook som nøkkelplattformer for PPC. Det finnes mange andre tjenester du kan bruke også, som LinkedIn. Om fokuset ditt i all hovedsak er B2B og målgruppen din bruker LinkedIn, kan du benytte disse samme tipsene og strategiene der også.
Hva bør du markedsføre?
Det åpenbare svaret er dine egne produkter og tjenester – selvsagt. Dersom du tilbyr flere, hvilke bør du velge å fokusere på?
Svaret bør være ganske lett å finne, la oss hjelpe deg på vei med noen få spørsmål …
- Hvilke produkter eller tjenester tilbyr du akkurat nå som selger bra? Dette kan være bestselger-tilbudet ditt eller noe annet som er populært akkurat nå.
- Er produktene eller tjenestene dine sesongbasert? Om ja, er det riktig sesong nå?
- Er produktet eller tjenesten tilgjengelig? Kan du håndtere flere ordre eller kunder med en gang?
Om svaret er JA på spørsmål 2 og 3, behøver du bare å fokusere på produktet eller tjenesten som genererer mest inntekt for bedriften din akkurat nå. Selvsagt kan du fokusere på mer enn ett produkt – det er helt greit.
Start med det beste du har
Årsaken til at vi starter med bestselgeren din, er rett og slett fordi du vet at det fungerer og at du overbeviser kunder i utgangspunktet. Det er mye lettere å selge noe som du vet kundene dine vil ha og trenger akkurat nå, enn å lage et nytt tilbud som du ikke har testet ut enda.
Som du forstår, det er ikke noe rakettforskning på gang her, du vil bare selge enda mer av produktene eller tjenestene som allerede selger godt, til flere mennesker.
Hva bør en helt ny bedrift fokusere på?
Om du har en helt ny bedrift, eller ikke har et produkt eller en tjeneste som du er klar for å selge enda, blir det litt annerledes. Forskjellen er at du ikke har salgsdata enda som vil hjelpe deg med kunnskapen om hva som er bestselgeren din.
I den situasjonen må du tenke over hvilket publikum som du vil markedsføre produktene eller tjenestene dine til. Du har skapt produkter eller tjenester som vil fylle et behov, et ønske eller et begjær.
Kunden din har et problem som trenger en løsning. Det kan være behovet for et nytt par med løpesko, drømmen om å dra på ferie, eller ønsket om en bedre regnskapservice.
Å fokusere på den type kunde du ser etter og problemene du vil løse, vil hjelpe deg til å finne det riktige tilbudet å presentere for målgruppen din.
TIPS: Velg dine 5 bestselgende produkter eller tjenester, og gå gjennom kjøpsprosessen for dem. Om bedriften din er nyoppstartet, fokuser på problemene du tilbyr løsninger for og velg produktene eller tjenestene som best oppfyller dem.
Kjenn målgruppen din
Du kjenner kundene dine og jobber med dem hver dag. Du vet hva de liker og misliker med produktene og tjenestene dine.
Når du begynner å kjøre annonser på nettet, vil du ha friheten til å rette dem mot lokale, nasjonale eller globale målgrupper. Hver plattform vil tillate deg å spesifisere en del kriterier og interesser for publikummet ditt.
Målretting av annonser på Facebook
Med Facebook kan du velge alder og kjønn på brukere som du vil annonsere for. Du kan velge hvor de bor, enten det er en by, en bydel, et fylke eller et land. Du kan til og med spesifisere hvilke interesser de har.
Om du har en butikk for fiskeutstyr, kan du lage en annonse for menn og kvinner i alderen 20-60 som bor i Viken og er interesserte i fluefiske.
Hvor dypt du dykker ned i kriteriene vil være avhengig av både produktene/tjenestene du selger og området du vil dekke. Om du bare jobber med kunder som er innenfor en 20 kilometers radius fra butikken din, så er det ikke noe problem, du kan målrette mot dem.
Om du har en nettbutikk som selger produkter til hele verden, men du kun vil målrette mot engelsktalende land, er det ikke noe problem.
Hva kjennetegner de beste kundene dine?
Den enkleste måten å starte på er å tenke på disse karakteristikkene som de beste kundene dine faller inn under, og målrette annonsene dine for tilsvarende potensielle kunder.
Om du ikke har noen kunder enda, kan du skape en fiktiv kunde og tenke på hvilken type person de er, hva de gjør, hvor de bor og hvilke interesser de har. Ofte refererer vi til disse som kundeavatarer eller klientavatarer. Du kan ha så mange du vil.
Skjerp fokuset på målgruppen din
Det aller viktigste å huske på når det gjelder å målrette mot riktige kundegrupper er at du ikke vil velge for bredt. Selv om det kan virke supert å potensielt nå 30 millioner mennesker over hele verden med annonsen din, vil kun en brøkdel av disse være interessert.
Å rette annonsene mot et mindre, mer målrettet publikum, som har høy sannsynlighet for å engasjere seg i innholdet ditt, vil gjøre at de som ser annonsen har større sjanse for å klikke på annonsen og kjøpe noe.
TIPS: Se på favorittkundene dine. Hvilke kjennetegn har de felles? Om du ikke er sikker, hva med å lage en spørreundersøkelse og sende dem, slik at du kan innhente informasjon?
For deg som er nyoppstartet – beskriv din første kundeavatar (drømmekunde). Tenk på hva som er viktig for disse kundene. Du kan ha så mange kundeavatarer du vil.
Hvordan skal du styre budsjettet?
En av de største bekymringene som vi hører om fra kundene våre som er interesserte i betalt markedsføring på nettet, er budsjettet og frykten for at det blir kostbart.
Selv om det er sant at du fort kan bruke mye penger på betalt markedsføring, så vil hver enkelt plattform gi deg ulike måter å styre budsjettet på.
Den vanligste metoden for å justere budsjettet, er å velge et beløp som du er villig til å betale for hver dag.
Når du setter opp det daglige budsjettet, vil markedsføringsplattformen vise annonsen din til det utvalgte publikummet frem til budsjettet ditt for dagen er oppnådd, eller til dagens utløp – det av disse som skjer først.
Å ha en slik daglig grense hjelper deg med å ha kontroll på budsjettet og hvor mye du bruker. Når du begynner å få resultater kan du enkelt øke beløpet du bruker på annonser som gir god avkastning.
Som med mange andre ting i varehandel, jo større budsjett du har tilgjengelig for bedriften, jo større blir resultatene og mengden data som du får ut av det.
Dette betyr imidlertid ikke at om du bruker 10x mer enn din nærmeste konkurrent, vil du selge mer enn dem. Du må ha det riktige tilbudet og vise det for den riktige målgruppen. Det betyr at du vil gjøre din annonse mer synlig. Et større budsjett betyr flere visninger i løpet av en dag.
Test forskjellige varianter
Når du bruker PPC-annonser, vil du vanligvis kjøre ulike varianter og annonser parallelt, noe vi går inn på i neste avsnitt av denne guiden.
Du kan tilegne et budsjett for hver variant og kampanje . Slik vil hvert av alternativene du setter opp, bidra til det totale budsjettet du vil bruke.
Det er verdt å huske på at om dette er den første kampanjen din, og du ikke har noen erfaring med PPC fra før, bør du begrense budsjettet de første ukene så du kan teste ut annonsene og se hvordan målgruppen din reagerer på dem.
Det er ikke uvanlig å gjøre dette. Til og med de beste reklamebyråene gjør dette rutinemessig for å teste responsen på ulike annonseformer.
Så snart du har registrerte data fra disse testannonsene, kan du justere utformingen og budsjettet så det tilpasses publikummet ditt.
TIPS: Velg et beløp som du ønsker å bruke per dag på annonsering, som vil være utgangspunktet for budsjettet ditt. Kanskje 50 til 100 kroner per dag kan være et passende beløp å starte med?
Utforming av annonser
Dårlige annonser vil gi dårlige resultater for bedriften din. Det er veldig viktig når du lager annonser, at du snakker direkte til de potensielle kundene dine, med et språk som de forstår.
PPC-annonsen din vil fokusere på et spesifikt produkt eller en spesifikk tjeneste. Når brukeren klikker på annonsen, kommer de videre til landingssiden din – der vil de få mer informasjon om det du tilbyr. Vi skal snakke mer om landingssider i neste del.
Det er veldig viktig at det du sier i annonsen, speiles i den siden som brukeren besøker. Så om du lover eller tilbyr noe i teksten, så må det være tydelig på den siden som kunden kommer til etter å ha klikket seg videre.
Så før du gjør noe annet, pass på at budskapet du vil formidle i annonsen gir mening når du tenker på hvor kunden havner etter å ha klikket på den.
De beste annonsene blir skapt med målet til sluttbrukeren i tankene. La oss se for oss en person som er låst ute av huset sitt nå. Om du er en låsesmed med døgnvakt må dette være det første brukeren ser. De står kanskje utenfor huset sitt, i regnet, med UMIDDELBART behov for dine tjenester.
Snakk om fordeler
En effektiv metode du kan bruke i annonsene dine, er å skape emosjonelle reaksjoner eller “triggere”. Dette er når du skriver noe som gir en kraftig følelsesmessig respons fra kunden når de leser annonseteksten.
Den ønskede emosjonelle responsen vil variere etter hva du tilbyr. For eksempel om du har et tilbud som er tilgjengelig kun i en kort tidsperiode, kan kundene oppleve FOMO (Fear Of Missing Out), som betyr å være redd for å gå glipp av noe. Dette er en effektiv trigger som du kan bruke for å få ekstra salg i nettbutikken din.
Når du skaper en annonse, ikke tenk på hvilke egenskaper produktet eller tjenesten din har. Ingen vil ha tørre fakta om produktegenskaper når de leter etter et sånt tilbud som du har. Det du bør gjøre er å fokusere på hvilke fordeler du tilbyr.
Husk, det spørsmålet som kunden vil ha besvart før de kjøper noe eller melder seg på noe er … “Hva kan jeg få ut av dette?” Vi lever i en verden hvor mennesker er utålmodige og til dels egoistiske. Du må svare på dette spørsmålet og gjøre det ved å snakke om fordeler.
En kjøper bryr seg ikke om at bedriften din har eksistert siden 1901 eller om du har den største blå dippedutten i verden. De bryr seg bare om det at ditt firma potensielt kan løse problemene deres. Så enkelt er det – den enkle hemmeligheten for å oppnå suksess!
TIPS: Bruk tid på å analysere annonser fra andre firma i din nisje. Tenk deg at du er en potensiell kunde. Hva gjør de som får deg til å klikke på annonsen? Hva gjør de som gjør at du aldri ville klikket på den annonsen? Vær mest mulig objektiv og ignorér eventuelle positive/negative følelser for konkurrenten, bare fokusér på annonsene.
Landingssiden din er uhyre viktig!
Når vi snakker om PPC-markedsføring, er landingssiden den nettsiden som kunden “lander på” etter at de har klikket på annonsen din.
Før vi går videre, vil jeg bare ta meg tid til å bemerke at startsiden på nettsiden din IKKE er en landingsside. Husk dette om det så er det eneste du tar med deg av kunnskap fra denne guiden. Det er noe av det viktigste av den informasjonen vi deler med deg.
Når det gjelder annonsene dine, så er det ulike systemer og algoritmer i bakgrunnen som bestemmer når og hvor annonsene dine vises. Dette kan være relatert til både kvaliteten på språket du bruker i annonseteksten, kvaliteten på landingssiden, og hvor mye du betaler per klikk.
En hjemmeside er en landingsside med lav kvalitet fordi den ikke fokuserer på innholdet i annonsen din. Kundene vil ikke engasjere seg i innholdet siden de ikke ser det de ønsker å finne når de klikker på annonsen.
Hva bør du bruke som landingsside?
For å få det aller beste resultatet, lager du en spesifikk side for tilbudet ditt. Kanskje har du allerede en side på nettsiden din som passer til formålet. For eksempel, om du er en regnskapsfører og vil fokusere på å tilby regnskapstjenester til småbedrifter, har du en side fra før som handler om de tjenestene du tilbyr innenfor dette.
Landingssiden din bør ha følgende innhold:
- Overskrift – En tydelig overskrift som bekrefter overfor de besøkende at de er på riktig sted for å finne løsningen på problemet sitt.
- Hovedbilde/video – Et bilde eller en video på toppen av siden som er relatert til produktet eller tjenesten som du tilbyr.
- Tekst – Hovedteksten på siden. Denne kan deles inn i ulike avsnitt på siden, for å bryte opp lange paragrafer med tekst. Du bør ta sikte på å ha over 500 ord på siden.
- Fordeler – Som tidligere nevnt, du vil fortelle kunden om fordeler og ikke funksjoner. Se på funksjonene til produktet og tenk på hvordan du kan omformulere dem til fordeler.
- Bilder – Bruk bilder sammen med tekstene for å bryte opp teksten og forsterke budskapet ditt.
- Tillit – Anbefalinger, anmeldelser, samarbeidspartnere, godkjenninger, sertifikater osv. En som besøker siden din for første gang kjenner deg ikke og vet ikke om du er til å stole på. Vis dem at andre mennesker stoler på deg og du begynner å bygge tillit umiddelbart.
- CTA (Call To Action) – Hver enkelt side på nettsiden din bør ha et formål og en enkel CTA. Dette er handlingen som du vil at den besøkende skal utføre. Det kan være å gjøre et kjøp, fylle ut et skjema, sende en forespørsel eller noe annet.
TIPS: Se på ditt eksisterende innhold og sjekk om du har en passende side som du kan bruke eller tilpasse for å bli din landingsside. Om du ikke har en, bygg en ved hjelp av tipsene våre ovenfor.
PPC – annonsering på nett behøver ikke være overveldende.
Som du forhåpentligvis har oppdaget etter å ha lest innlegget over, behøver ikke PPC å være overveldende. Dersom du kan utforme det riktige budskapet og presentere det for den riktige målgruppen som er på riktig sted i kjøpsprosessen … kan du tjene mye på betalt annonsering.
Betalt annonsering er en av de beste måtene å markedsføre bedriften din på, siden det er noe som kan gi umiddelbare resultater. Du vil kanskje oppleve en kort ventetid før annonsen blir godkjent av Google og Facebook, men den vil som regel være aktiv innen 24 timer.
Fokuser på det viktigste først
Når du begynner med PPC-annonser bør du fokusere på produkter og tjenester som du vet er populære og selger bra i netthandelen din, siden det er lettere å selge enda mer av disse, enn å lage et nytt tilbud.
Fokusér på de eksisterende kundene dine og egenskapene deres. Når du går ut til et bredere publikum, vil du vise annonsene til en målgruppe med lignende egenskaper, interesser og ønsker.
Sett opp et nøkternt daglig budsjett som passer for bedriften din, og vær klar til å bruke litt på testing i første omgang, mens du perfeksjonerer budskapet ditt.
Å utforme den riktige annonsen, er en kombinasjon av å utforske de emosjonelle behovene og ønskene til kundene dine, samtidig som du forklarer fordelene med produktene eller tjenestene du leverer.
Husk at du bør unngå å sende noen som klikker på annonsen din til forsiden av hjemmesiden din. Pass på at du sender kundene til en landingsside som er relevant for problemet deres og hjelper dem med å løse det!
Vil du annonsere på nett?
Om du har noe du lurer på, er det bare å ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne!