Responsivt design for nettbrett og mobil
“Responsivt design” er et uttrykk som du kanskje har hørt tidligere. Det betyr et nettsidedesign som skaleres for å passe til størrelsen på skjermen den vises på. Dette sikrer at uansett hvilken type skjerm de potensielle kundene bruker for å besøke nettsiden din, vil de få en god brukeropplevelse.
Hvorfor er dette viktig, spør du kanskje. Vel, gjennomsnittlig vil 40 – 50 % av trafikken til nettsiden din komme fra mobil eller nettbrett. Andelen kan være så høy som 80 % for noen bransjer, spesielt der hvor ungdom er målgruppen.
Gir det mening å kunne miste halvparten av de potensielle kundene som besøker nettsiden din, bare fordi siden ikke vises godt nok på skjermene deres?
Prøv å laste inn nettsiden din på smarttelefonen din og på et nettbrett som for eksempel en iPad. Er nettsiden enkel å bruke uten at du må zoome inn? Forstår du budskapet på nettsiden?
Evaluere og forbedre nettsiden din kontinuerlig
Som alle andre teknologiske industrier, beveger webdesign-industrien seg fremover i et raskt tempo. Et designelement som var en super idé og attraktiv i 2010, har nok ikke den samme effekten på de besøkende på nettsiden i dag. Det er viktig jevnlig å evaluere og forbedre nettsiden for å sikre at den fortsatt gjør en effektiv jobb for å nå din målgruppe.
Å oppdatere nettsiden din kan minne om å pusse opp hjemme. Nye farger på veggene eller møblene du velger kan ha stor innvirkning på hvordan hjemmet ditt ser ut og føles. Det samme gjelder nettsiden din. Å gi siden et friskt strøk med nye farger eller en oppdatert look, hjelper deg med å være i takt med publikummet ditt og utnytte fordelene med moderne designtrender.
Prøv å se på nettsiden din med et nøytralt blikk, som om du var en potensiell kunde. Føles det som om siden presenterer det riktige budskapet? Hvordan er nettsiden sammenlignet med konkurrentene?