Det du ikke ser, er at for hver av disse personene som utfører en av handlingene, så er det 50-100 som ikke gjør det. Dette er årsaken til at vi ønsker å optimalisere konverteringsraten, og dermed hanke inn et større antall mennesker som gjør det bedriften ønsker.
Høyere konverteringsrate kan føre til flere forespørsler, flere salg og et større publikum som er interessert i bedriften din og de tjenestene og produktene dere tilbyr.
Om du har benyttet betalt markedsføring som Google Ads, Facebook-annonser eller lignende plattformer, så har du sannsynligvis betalt for hvert klikk inn på nettsiden din. Å få en høyere konverteringsrate vil si at du utnytter bedre ressursene til den trafikken du betaler for.
Optimalisering av konverteringsrate kan gi mange fordeler for bedriften din. Her er noen eksempler:
- Bedre ROI (Return Of Investment)- Å øke konverteringsraten betyr at du får mer ut av de ressursene som du har tilgjengelig. Å øke din ROI betyr større fortjeneste for bedriften din.
- Kundeinnsikt – Du kan forstå publikummet ditt bedre og benytte kommunikasjon som de engasjerer seg i. Å oppnå kontakt med flere av idealkundene dine er mulig når du forstår hvordan og hvorfor de gjør de handlingene de utfører på nettsiden din.
- Forbedret brukeropplevelse – Når du vet hva som fungerer på nettsiden din, kan du gjøre mer av det samme. Gi kundene en flott opplevelse på nettsiden, så vil du bygge tillit og oppmuntre besøkende kunder til å bruke mer tid på nettsiden din.
Det er ganske sannsynlig at mens du leser dette, vil du skjønne at du egentlig aldri har tenkt over hvor effektiv nettsiden din er. Den ser fin ut og du har bra innhold. Forhåpentligvis har du noen anmeldelser eller kundeerfaringer fra fornøyde kunder, men du har aldri målt noe for å se hvilke deler av nettsiden din som virkelig gir kundene en god opplevelse.
Hva er en konvertering?
Vi bruker begrepet “konvertering” for å beskrive at en ønsket handling eller et mål for en nettside blir fullført. Som vi nevnte i introduksjonen kan det være å fylle ut et kontaktskjema, melde seg på et nyhetsbrev eller å kjøpe et produkt.
Det handler ikke bare om salg. Det er en vanlig misforståelse når det kommer til nettsider. Bare ca 2% av alle som besøker nettsiden din er klare for å utføre et kjøp. Konverteringer handler om så mye mer enn salg.
Konverteringer kan deles inn i to hovedkategorier. Den første er “makrokonverteringer”også kalt primære konverteringer. Den andre er “mikrokonverteringer”, også kalt sekundære konverteringer.
Vi kan dele makrokonverteringer opp i tre generelle områder:
- Forespørselbaserte konverteringer – Dette kan være et kontaktskjema som blir sendt inn eller en telefonsamtale.
- Fortjenestebaserte konverteringer – Et eksempel på dette vil være for eksempel en fullført ordre for et produkt fra nettsiden, eller at noen tegner et abonnement.
- Kundeemnebaserte konverteringer – Dette kan være kunder som oppretter en gratiskonto, fyller ut et låneskjema eller noen som gjerne vil ha en demonstrasjon av tjenestene til bedriften.
Mikrokonverteringer kan deles opp i disse områdene:
- Engasjementsbaserte konverteringer – Dette kan være tidsbasert, f.eks. å tilbringe mer enn 1 minutt på nettsiden din, eller et visst antall sider besøkt i løpet av en tidsperiode.
- Navigasjonsbaserte konverteringer – Du kan spore brukere som besøker en spesifikk side, som for eksempel et produkt eller en landingsside. Du kan også måle antall besøkende som kommer til utsjekk på nettsiden din.
- Handlingsbaserte konverteringer – Eksempler på disse kan være å melde seg på nyhetsbrev, laste ned en brosjyre eller legge til et produkt i handlekurven i nettbutikken.
Både makro- og mikrokonverteringer er viktige
Det er viktig å måle både makro- og mikrokonverteringer på nettsiden din. Selvsagt vil makro- eller primærkonverteringene få mest oppmerksomhet. Likevel er det ofte mikrokonverteringer som blir fullført på veien til makrokonverteringsmålene.
De fleste nettsider vil ha ett stort makrokonverteringsmål, selv om det ikke er uvanlig å ha flere målsetninger. For eksempel, om du har en netthandel, vil du måle både salgskonverteringer og forespørsler.
For å fullføre et salg i en nettbutikk, vil flere mikrokonverteringer skje på veien dit: se på en produktside, legge til produktet i handlekurven, og til slutt fullføre kjøpet.
Hva er konverteringsraten din?
Nå som du har en større forståelse av hva konverteringsraten er, ønsker du sikkert å forstå hvordan du kan jobbe med konverteringsraten til nettsiden din.
Det er noe du bør tenke over før du kaster deg ut i det. Du må bestemme deg for om handlingen du vil måle er noe som en bruker kan gjøre hver gang de besøker nettsiden til bedriften din, eller om det er en handling som hver unike besøkende bare vil utføre én gang.
Eksempel på konverteringsrate
For eksempel, om du selger produkter i en nettbutikk, kan kunden handle hver gang de besøker butikken. Om dette er tilfellet, så har du lyst til å spore antall besøk når du skal regne ut konverteringsraten.
Dersom en kunde bare kan fullføre en handling én gang, må du spore antall unike brukere. Et eksempel på dette er at en bruker melder seg på og betaler for Amazon Prime. Dette er en engangshandling og ikke noe de vil gjøre hver gang de besøker nettsiden til Amazon.
For å regne ut konverteringsraten din, må du ta antallet fullførte handlinger (konverteringer) og dele dette på antall besøkende (besøk/unike brukere), og gange det med 100. Konverteringsraten din vil være en prosentandel.
Konverteringsrate basert på besøk eller unike brukere
La oss se på to eksempler, en hvor vi bruker besøk og en hvor vi bruker unike brukere.
- ABC Leker har en nettbutikk. Kundene kan handle varer hver gang de besøker butikken. De vil finne ut butikkens konverteringsrate for handel. Forrige måned hadde de 500 ordre og 40.000 totale besøk.
Konverteringsraten deres er da: 500 / 40,000 x 100 = 1.25%
- XYZ Video tilbyr en abonnementstjeneste for filminnholdet sitt. Brukere kan kun ha et betalt abonnement. De vil finne ut konverteringsraten for abonnenter på tjenesten sin. Forrige måned hadde de 1000 nye abonnenter og 75.000 unike brukere.
Konverteringsraten deres er da: 1000 / 75,000 x 100 = 1.33%
Begge disse imaginære selskapene vil ha flere informasjonspunkter å fokusere på gjennom mikrokonverteringer som de kartlegger. Når man ser på konverteringsraten for disse to makro(primær)-konverteringene så ser de at for hver 100 person som besøker siden, så fullfører bare litt over 1% den ønskede handlingen som de vil at de skal utføre.
Når du regner ut konverteringsraten for bedriften din, vil du ha konkret informasjon som du kan bruke for å forbedre konverteringer og måle suksessen din. Over tid vil du kunne sammenligne måned for måned og se hvordan statistikken endrer seg.
TIPS: Gå gjennom fortjenesten, informasjon om henvendelser og kundeemner, og finn totalantallet med nye fullførte handlinger for forrige måned. Etterpå finner du frem totalt antall besøkende kunder og besøk fra analysedataene du har. Regn ut konverteringsraten i prosenter som vist ovenfor. Om du har data langt tilbake i tid, så er det supert å kartlegge de siste 12 månedene.
Gode analyser er viktig for flere konverteringer og salg
Konverteringsrateoptimalisering (CRO) utføres ved hjelp av informasjon. Uten informasjon må du bare gå etter magefølelsen, og dermed kaste bort både tid og ressurser – to ting som garantert er bedre å bruke på andre ting i bedriften din.
Det er to hovedmetoder du kan benytte for å behandle informasjon. Analyse og personbasert. Du vil alltid trenge de analytiske dataene først, før du kan analysere informasjonen basert på mennesker.
Analyse (Kvantitativ analyse)
Denne analysen baserer seg på informasjon fra software som Google Analytics. Du vil se i detalj hvordan kunder har engasjert seg og beveget seg rundt på hver enkelt side av nettsiden din.
Med informasjon fra analyse kan du finne ut for eksempel:
- Hvordan noen fant nettsiden din – Hvilken nettside eller søkemotor kunden fant nettsiden din på og klikket seg inn fra. Denne informasjonen er nyttig for å spore f.eks. betalt annonsering eller aktiviteter i sosiale medier.
- Hvilken side kunden landet på først – Med “landet på” mener vi den første siden som kunden besøkte på nettsiden.
- Enheter og nettlesere – Du kan se hvor stor prosentandel av besøkende kunder som bruker datamaskiner eller mobile enheter, og hvilke nettlesere de benytter. Det er nyttig informasjon som du kan bruke for å sikre at du leverer en god opplevelse til hver eneste besøkende kunde.
- Hvor mange besøkende kunder forlot nettsiden – For nettbutikker er det nyttig å vite hvor mange som forlot handlekurven og ikke handlet. For andre nettsider kan det være nyttig å vite hvilken annen nettside kunden forlot siden din for å besøke.
Informasjonen fra analysene dine vil hjelpe deg til å finne ut hvor du skal sette inn ressursene. Det er best å starte med sidene som har mest engasjement fra de besøkende kundene dine, slik at du kan utnytte tiden din effektivt.
Menneskebasert (Kvalitativ analyse)
Menneskebasert analyse fungerer veldig godt dersom du har en etablert nettside med god trafikk. Du vil kontakte kundene og tilby dem å delta i spørreundersøkelser og få tilbakemelding fra dem om hva de synes og tenker.
- Hvorfor de besøkte nettsiden din – Hva fikk dem til å velge din nettside fremfor konkurrenten, eller hvorfor besøkte de en spesifikk side på nettsiden din?
- Vil de fortelle vennene sine? – Vil de fortelle vennene sine om bedriften din og hvordan vil de beskrive bedriften din til andre?
- Skiller bedriften din seg ut – Synes de bedriften din skiller seg ut blant konkurrentene dine? Er det noe bedriften din tilbyr som andre konkurrerende bedrifter ikke har?
Å ta seg tid til å kombinere informasjonen fra data innhentet fra både analyse og menneskebasert analyse er et kraftfullt virkemiddel. Da vil du både finne ut “hvordan” fra handlingene og “hvorfor” kundene bestemte seg for handlingene.
Du kan benytte denne informasjonen til å lære mer om kundene dine og passe på at nettsiden din tiltaler akkurat den type kunder som du ønsker å tiltrekke.
TIPS: Sett av litt tid i kalenderen hver måned for å se på analyseinformasjonen fra nettsiden din. Noter ned elementer som er viktige for de spesifikke målene som du overvåker. Om du har en stor kundebase, sett opp spørreundersøkelser om kundetilfredshet for å få tilbakemeldinger fra kundene og lære mer om dem.
Hva kan du gjøre for å optimere konverteringsraten din?
Du kan optimalisere nesten hva som helst på nettsiden din, men det er best å fokusere på muligheter som gir både raske og lønnsomme resultater for bedriften din.
Gjennom undersøkelsene du har gjort ved å dykke ned i informasjonen fra analysene, har du nå kunnet identifisere noen nøkkelsider på nettsiden din. Dette er typisk produktsider, tjenestesider og spesifikke landingssider som er satt opp for å fange kundeemner via påmeldingsskjema.
Disse nøkkelsidene bør være det du fokuserer på til å begynne med. De er de best besøkte sidene på nettsiden din, og derfor vil positive endringer der skape den største gevinsten for bedriften din.
5 ting du kan optimalisere og endre på nettsiden din:
- Overskrifter – Overskrifter er noe av det første de besøkende vil se på nettsiden din. Prøv ut ulike varianter som retter seg spesifikt mot noen av problemene som kundene dine står overfor, for eksempel årsaken til at de leter etter produktene og tjenestene som du tilbyr.
- Tekst – Teksten på nettsiden må engasjere kundene som leser dem. Du bør understreke poengene som du har gjort i overskriftene. Pass på at du fokuserer på kunden og ikke på det generelle publikummet, så begrens bruken av “jeg” og “vi”.
- Bilder – Bruker du bilder med god kvalitet som passer til innholdet? Velg bilder som passer til målgruppen din og ikke får det til å se ut som du var lat og bare slang innom en side med gratisbilder. Bilder forteller historier og må passe som hånd i hanske til resten av innholdet.
- Video – Video er en fantastisk mulighet å bruke på sidene. Du kan vise kundene hvordan produktene eller tjenestene dine fungerer, dele verdifullt innhold og ideer, og til og med bruke videoanbefalinger fra kundene dine. Video øker tiden som kunder tilbringer på nettsider, og gir også fordeler med tanke på SEO (økt tidsbruk).
- CTA – Call To Actions (Handlingsknapp) er noen av de viktigste elementene på sidene dine. De er handlingene som du ønsker at kunden skal utføre. Det kan være å kjøpe et produkt, sende en forespørsel eller laste ned en gratisguide. Ikke bruk tekst som “Send inn” eller “Klikk her” som CTA-tekst. Bruk mer beskrivende tekst som “Last ned gratisguiden”. Test ut fargene på CTA-knappene dine for at de skal skille seg ut fra det andre innholdet på sidene dine.
Dersom du ikke er webdesigner eller føler deg komfortabel med å gjøre endringer på siden din selv, be dem som laget nettsiden for deg om å hjelpe deg med dette.
Viktigst av alt, når du gjør endringer på sidene dine, ikke gjør mer enn 1-2 endringer av gangen. Du må kunne teste ut endringene og effekten de har. Vi skal snakke litt mer om testing i neste del av guiden.
TIPS: Se på sidene som du har identifisert via analysedataene dine som mest populære eller best besøkte sider. Se gjennom hver side og vurder hvilke elementer du kan endre for å fremheve budskapet du vil dele og skape mer engasjement fra kundene dine. Lag en liste med hvilke endringer du tenker du kan teste ut, og rangér dem etter viktighet for bedriften din.
Optimalisering og testing er en kontinuerlig prosess
Hver gang du gjør endringer på nettsiden din, må du teste resultatene – positive eller negative. Uten testing vil du ikke kunne definere klart hvilke endringer som fungerer og ikke fungerer for bedriften din og for å øke konverteringsraten.
For nettsider er den beste typen testing du kan utføre A/B-testing eller splitt-testing.
Splitt-testing på nettsiden
Splitt-testing er ikke noe du kan gjøre manuelt, men det finnes software som kan hjelpe deg med dette. To av disse er Google Optimize og Split Hero. De er enkle å bruke, selv om den tekniske siden av tingene kan være et lite hinder for noen bedriftseiere. Om du synes det er vanskelig å benytte slike verktøy, er det en god idé å få designeren din eller markedsbyrået ditt til å hjelpe deg.
A/B-testing av nettsiden
A/B-testing fungerer slik at du tar to versjoner av nettsiden din og viser dem til de besøkende på nettsiden. For å gjøre det enkelt vil vi gi halvparten av de besøkende kundene den vanlige siden og den andre halvparten vil se den nye siden. Siden som vinner blir den som får mest konverteringer og er nærmest å oppnå målsetningen som du har for siden.
La oss se på et eksempel …
Du har en landingsside og du vil teste en ny farge for CTA-knappen din. Når den klikkes på vil knappen åpne siden hvor man sender inn forespørsler. Knappen er grønn, men du vil teste ut en orange farge som skiller seg litt mer ut.
Du lager to varianter av samme siden. Versjon A vil være den eksisterende siden med den grønne CTA-knappen. Versjon B blir den samme siden med en orange versjon av knappen.
Ved å bruke et verktøy som enten Google Optimize eller Split Hero, setter du opp testen med en bestemt målsetting. I dette tilfellet ønsker du å måle hvor mange som klikker på knappen og sender inn en forespørsel. Testen settes opp og er klar til å utføres.
Ved slutten av uken er testperioden over og du kan gå gjennom og analysere informasjonen som er samlet inn. Du ser at den originale siden har sanket inn 25 konverteringer og den nye har sanket inn 42 konverteringer.
Dermed ser du at den nye siden tydelig gir flere konverteringer, så du oppdaterer nettsiden for å benytte denne fargen på knappen. Så er du klar for neste test …
Om du ikke har noen tydelig statistisk forskjell etter 7 dager kan du gjerne teste i 7 dager til, helt til det er nok data til å kåre en klar vinner.
Til slutt, husk å begrense antall elementer som du tester samtidig, så du kan få god kvalitet på resultatene. Om du tester for mange elementer på en gang vil det ikke gi deg effektiv informasjon som du kan benytte til å forbedre nettsiden din.
TIPS: Fra listen med endringer som du har laget tidligere, sett opp din første A/B-test. Det er en god idé å bruke en viktig side som har mye trafikk. Sett opp testen ved å bruke to versjoner av siden og bruk Google Optimizer eller Split Hero. Du trenger kanskje hjelp fra webdesigneren din eller markedsbyrået ditt. Kjør testen i minst 7 dager og bruk resultatene til å gjøre endringer. Så kjører du en ny test.
Konverteringsoptimalisering blir du aldri helt ferdig med
Konverteringsrateoptimalisering (CRO) er en kontinuerlig og gjentakende prosess. Du kan teste så mange ulike ting som du vil, og det er en god idé å alltid teste for å optimalisere nettsiden din.
Ikke all optimalisering og tester som du gjør vil gi et positivt resultat på konverteringsraten. Noen ganger vil du få et negativt resultat, og den eksisterende varianten av nettsiden vil gjøre det bedre enn den nye. Dette er helt ok, og fullstendig akseptabelt.
Test, test og test igjen
Det er bare gjennom testing du vil vite sikkert hvilke endringer som er mest effektive for nettsiden din og de kundene du retter deg mot. Dette er årsaken til at alle deler av konverteringsoptimaliseringsprosessen er basert på informasjon og analyse.
Hvis du kopierer konkurrentene og prøver å implementere noe du hadde lest på nettet som fungerer for andre bedrifter, vil du ikke få samme resultat.
Mens du fortsetter å optimalisere, kjøre tester og gjøre ytterlige endringer, gir du verdi både til bedriften din og kundene dine. Du vil øke konverteringsraten, som betyr at du får større fortjeneste på investeringene dine.
Kundene dine vil ha en bedre opplevelse på nettsiden din, siden budskapet til bedriften blir tilpasset over tid for å kommunisere bedre med dem.
Ta en god titt på nettsiden din – du ser kanskje ikke mulighetene til å begynne med, men de er der. Du må bli kjent med tankegangen til kundene dine og se på nettsiden med deres øyne.
Hvis du ønsker vår hjelp og innsikt for å gjennomføre konverteringsoptimalisering av din nettside eller nettbutikk, hører vi gjerne i fra deg. Vi ser frem til å løse denne utfordringen sammen med deg.