Du har ofte bare fem til syv sekunder for å faktisk fange oppmerksomheten til en besøkende på nettsiden. Du må sørge for at de ikke bruker denne tiden til å vente på at siden faktisk skal åpenbare seg på skjermen deres.
Vi lever i en moderne verden, der internettbrukere er vant til å få rask tilgang til informasjonen de leter etter. Besøkende på nettsiden din er mer utålmodige nå enn de noensinne før har vært.
Hva betyr en treg nettside i praksis?
En treg nettside vil koste deg salg. Det spiller ingen rolle om du selger et produkt eller en tjeneste direkte på nettsiden, eller om du har en ren informasjonsside. En nettside som laster tregt vil gjøre at brukere klikker “tilbake”-knappen på nettleseren og heller besøker en konkurrents nettside.
Google har innført endringer i sine søkemotor-algoritmer (prosessene som de bruker for å rangere nettsider som din i søkemotoren sin). Fra 2018 fikk nettsider som laster raskt en boost i sine søkemotor-rangeringer.
Du har kanskje hatt kunder som har klaget på tregheten til nettsiden din? Kanskje har de strevd med å laste ned innhold dersom du har en netthandel, eller det har vært vanskelig å få sjekket ut fra handlekurven?
Hastigheten til nettsiden din er en viktig tillitsfaktor for de besøkende/potensielle kundene. Dersom nettsiden din bruker ti til tjue sekunder på å laste, vil den besøkende lure på om du har en seriøs bedrift.
Tenk på hvordan du selv bruker internett, ville du stolt på en nettside som bruker så lang tid på laste innholdet?
Har du råd til å miste kunder hver dag?
Ikke la en treg nettside drepe bedriften din. Ta deg tid til å forsikre deg om at nettsiden lastes raskt for alle dine besøkende og gir dem en fantastisk opplevelse. En raskere nettside vil føre til flere forespørsler og høyere omsetning for bedriften din.
Om nettsiden din er treg, risikerer du at de besøkende blir utålmodige. Hva betyr dette for deg og bedriften din? Det er ganske enkelt. Om noen blir utålmodige på den trege nettsiden, går de tilbake til søkemotoren og leter etter en av konkurrentene dine.
Har bedriften din råd til å miste kunder til konkurrentene på daglig basis? Ikke så mange ønsker det.
Tillit er elementært for et godt kundeforhold
Mennesker som ikke har handlet hos deg før vil mest sannsynlig ha sitt første møte med bedriften din på nettsiden. Om innholdet på nettsiden engasjerer dem, vil de klikke seg gjennom noen sider og forhåpentligvis kjøpe noe eller sende en forespørsel.
Når noen er en potensiell kunde, stoler de ikke på bedriften din enda. Du må opparbeide deg tillit. Det gjør du ved å vise at du forstår problemene deres, presentere en løsning på disse problemene og vise resultater, anbefalinger og anmeldelser fra fornøyde kunder.
Mennesker kjøper fra dem de liker og stoler på. Du bygger et forhold til en besøkende når de kommer til nettsiden din, engasjerer seg i innholdet ditt og stiller spørsmål. En rask nettside hjelper deg med å oppmuntre kunder til å lese mer av innholdet ditt.
Den enkleste måten for at noen ikke skal stole på bedriften din, er når det er problematisk for kunden å laste ned innholdet på nettsiden.
Hvor rask bør en nettside være?
En nettside som laster på mindre enn to sekunder vil ansees for å være “god”. Det ideelle er å laste på under ett sekund, selv om dette kan være vanskelig å oppnå dersom du har mye innhold på siden.
Når nettsiden din bruker tre sekunder eller mer på å laste hver side, synker du til et nivå som er dramatisk og hvor kundene forlater siden raskt.
Hvorfor er nettsiden din treg?
Det kan ha en mengde årsaker, men typisk er det en av fem grunner. De er:
- Sidestørrelse
- Bildeoptimalisering
- Caching
- Innholdsleveranse
- Webhotell / hosting
1. Sidestørrelse
Nettsiden din består av en rekke script, koder, filer og bilder. Jo flere slike elementer det er på hver side, desto lengre vil det ta for en besøkende kunde sin nettleser å hente og vise nettsiden din på skjermen sin.
I dagens moderne verden vil du helst ha en totalstørrelse på sidene dine som er under 1 MB der det er mulig. Det gjør at nettsiden din laster raskt for den store majoriteten av besøkende kunder.
Gjennomsnittlig størrelse på en nettside på internett i dag er omtrent 2,5 MB, i all hovedsak på grunn av antall elementer som brukes på sider som ikke er skikkelig optimalisert.
2. Bildeoptimalisering
Et av de vanligste problemene som vi ser på nettsidene til bedrifter, er bilder som har blitt lastet opp uten å bli optimalisert eller tilpasset i størrelse for sitt bruk. Om nettsiden din har bilder må du passe på å optimalisere dem.
Prosessen med optimalisering av bilder er når bilder med høy kvalitet blir komprimert til utgaver som passer for bruk på internett, og med minst mulig filstørrelse.
Et enkelt eksempel på hvordan store filer kan bli lastet opp til nettsiden din, vil være hvis en i teamet ditt har tatt bilder som du vil legge til på en side eller i et blogginnlegg. Om du tar et JPEG bilde fra et kamera og laster det rett opp til nettsiden vil det bli en svært stor fil. Avhengig av type kamera kan dette være en filstørrelse på mellom 10 MB og 20 MB.
Om en i teamet ditt har teknisk kompetanse kan det være lurt å ta seg tid til å skalere bildene før de lastes opp. Om ikke bildet skal bli brukt i full bredde på nettsiden, kan du vanligvis lagre bildet med den lengste siden (lengde eller bredde) som 1000 pixler.
3. Caching
Caching-teknologi hjelper deg med å redusere antall elementer som en besøkendes nettleser behøver å laste ned, ved å tilby en statisk cachet versjon av dem. Denne cachede versjonen av elementene på nettsiden din kan gjøre hastigheten på siden din veldig mye raskere.
Teknologien bak caching kan være litt kompleks, så la oss forklare det på enklest mulig måte. Om noen spør deg hvilken farge gress har, vil du svare “grønt”. Du behøver ikke å lete frem svaret, siden det er noe du har lært og dermed husker … det er “cachet” i hjernen din.
Dette er slik caching fungerer på nettsiden din. Den husker hva som har blitt lastet en gang, og fortsetter med å vise det cachede innholdet til besøkende på nettsiden din, noe som gir dem en raskere og mer effektiv opplevelse.
4. Levering av innhold
Om du er en rørlegger eller låsesmed, vil du mest sannsynlig tilby tjenester innenfor en viss rekkevidde i ditt nærområde. For disse kundene er den viktigste oppgaven til nettsiden din at den laster raskt. Dersom du har en netthandel som selger produkter til kunder over hele verden, må du tenke på hvor raskt nettsiden laster for disse brukerne.
Det finnes en måte å løse dette problemet på og sikre at ditt globale publikum fremdeles blir underholdt når de besøker nettsiden din. Du kan benytte et “Content Delivery Network” (CDN).
Et CDN fungerer slik at det har en rekke med servere rundt omkring i verden som tar kopier av ressursene som brukes på nettsiden din, og laster dem fra et sted nærmere kunden din. Dette kan gjøre hastigheten på nettsiden din betydelig raskere og gi de besøkende en bedre opplevelse.
5. Webhotell / Hosting
Om du vil ha en rask nettside som har god ytelse og gir en flott opplevelse til de besøkende kundene dine, er det viktig å prøve å unngå de typiske delte hostingplattformene. Du bør fokusere på å ha din nettside hos et selskap som har god ytelse som et av deres prioriterte områder.
En typisk hostingkonto fra en leverandør som tilbyr hostingtjenester for 0-100 kr per måned betyr vanligvis “delt hosting”, som betyr at du vil dele server med tusenvis av andre nettsider.
Alle nettsidene på den samme delte serveren kjemper om ressursene når de besøkende prøver å laste inn nettsidene. Dette betyr at din lastetid og opplevelsen for kundene dine kan variere kraftig.
40% gir opp når nettsiden ikke lastes på 3 sekunder
Vi har snakket mye om at nye besøkende er utålmodige når en nettside bruker mer enn tre sekunder på å laste. Det er viktig at vi gjør det. Minst 40% vil gi opp nettsiden din om den bruker mer enn 3 sekunder å laste.
Det er imidlertid ikke bare nye besøkende som blir skuffet.
Om du gjør jevnlige oppdateringer på nettsiden din, har gjerne både du og medarbeiderne dine opplevd problemer med at nettsiden er treg, tilsynelatende uten grunn.
Dette kan være ekstremt frustrerende når du prøver å legge ut et blogginnlegg eller oppdatere eksisterende innhold. Kanskje prøver du å legge til nye produkter og bilder. Uansett hvilken oppgave du prøver å utføre, jo mer tid det tar, desto mindre produktiv blir bedriften din.
Hvilken forskjell vil en ekstra 5 % eller 10 % med salg gjøre for bedriften din hver måned?
Om nettsiden din bruker tre sekunder eller mer på å laste, mister du potensielt minst 40 % av de besøkende på grunn av tregheten på nettsiden din.
Tenk deg at du kan hente inn bare 5 % eller 10 % av tapt publikum med en raskere nettside. Hva vil det bety for bunnlinjen?
Du behøver ikke slite med en treg nettside som stikker kjepper i hjulene for bedriften din, frustrerer kundene og kaster bort tiden til teamet ditt hver gang dere skal legge til eller endre innholdet.
Hastighetsoptimalisering
Vår lidenskap i Digitelle er å hjelpe bedrifter akkurat som din. Vår erfaring med å optimalisere hastigheten til WordPress-nettsider gjør at vi skiller oss ut, siden vi virkelig går i dybden både på nettsiden og hostingkontoen din for å få frem de beste resultatene for deg.
Vår tjeneste Hastighetsoptimalisering er det neste steget for å få en raskere nettside som jobber mer effektivt for bedriften din. Hvis du vil utmerke deg i markedet og tilby en fantastisk opplevelse til de besøkende på nettsiden din er det på tide å komme i gang.