Konverteringsraten defineres som et prosentantall.
Konverteringsrate = [Handlingsantall] / [Besøksantall] * 100 For eksempel, la oss gå ut fra at nettsiden din hadde 5000 besøkende forrige måned og du hadde 65 forespørsler om tjenestene dine. Om man bruker ovennevnte formel, kan vi dele 65 med 5000 som gir oss 0,013. Så ganger vi dette med 100, som gir oss prosentsatsen: 1,3 %.
Så hvordan forbedrer du konverteringsraten?
Her er 5 anbefalinger som vi kan gi:
- Synlig telefonnummer – Telefonnummeret ditt bør være tydelig på nettsiden din og enkelt for en besøkende å finne frem til. Vurdér å bruke en større font og plassér det øverst på nettsiden, der en besøkende ikke behøver å scrolle ned for å finne det.
- Tydelig CTA (Call to action) – Bruk godt synlig og tiltalende tekst, spesialtilbud og knapper som hjelper de besøkende til å gjøre handlingen de ønsker, på hver side.
- Kontaktskjema for å samle leads – Å få samlet inn fakta om de besøkende gir deg mulighet til å følge opp hver enkelt direkte for å svare på spørsmål og gi mer detaljert informasjon om tjenestene dere tilbyr.
- Anbefalinger / Anmeldelser – Anbefalinger og anmeldelser er viktige tillitsbyggere som hjelper besøkende til å stole på at du kan levere glimrende service. Disse bør være synlige på startsiden din, viktige servicesider og også sammen med produktbeskrivelser.
- Online Chat / Hjelp – Å tilby en Chat-tjeneste som gir deg mulighet til å kommunisere med nettsidebesøkende i sanntid og svare på spørsmål. Du kan også ha en side med ofte stilte spørsmål eller en kunnskapsbase.
Mål konverteringer med Google Analytics
Om du ikke allerede samler inn data om antall besøkende på nettsiden, kan du sette opp en gratis Google Analytics konto og begynne å samle inn data om antall besøkende på nettsiden din.